Facebook voegt Authorship toe

Door Renee · Op 30 juni, 2015

Er zijn interessante ontwikkelingen gaande binnen Facebook. Deze blog informeert je over de Facebook Authortag die ervoor zorgt dat jouw naam onder jouw content op Facebook komt te staan. Dit is een grote kans om de naamsbekendheid voor bloggers en bedrijven die regelmatig bloggen te vergroten.

Facebook Authorship, ik hoor de bloggers al denken: “Is dit niet hetzelfde als Google Authorship?” Dat klopt. Waar Google Authorship vorig jaar ten onder ging, staat Facebook nu op met hetzelfde idee. Het doel van Facebook is om het voor journalisten en publishers makkelijker te maken hun content te delen en makkelijker in contact te komen met hun volgers. Hier kunnen bloggers en bedrijven die regelmatig bloggen van profiteren.

 

Wat is Facebook Authorship?

Op het moment dat je een blog hebt geschreven, deel je deze op social media door middel van een link naar je blog. Nu is het mogelijk daar jouw persoonlijke (of bedrijfs-)pagina aan te linken. Het ziet er als volgt uit:

Zodra je over je naam hoovert, verschijnt jouw profiel met een volg-knop (indien je dat hebt ingesteld). Het voordeel hiervan is dat geïnteresseerden je met één druk op de knop kunnen volgen en zo op de hoogte blijven van jouw updates. Jouw blogs en gedeelde content verschijnen dan namelijk in de tijdlijn van de volger. Dit is een perfecte manier voor bloggers en bedrijven die regelmatig bloggen om hun naamsbekendheid te vergroten.

 

Hoe werkt het?

Voeg een metatag toe aan je CMS met de URL van je Facebook-pagina. Belangrijk hierbij is dat je de 'https://' en 'www.' meeneemt. De tag ziet er zo uit:

<meta property=”article:author” content=“URL van Facebookpagina” /> 

 

Zodra je dit hebt toegevoegd, plak je de link van je blog in je post op Facebook en in de linkpreview zal je naam verschijnen. Let wel: als je Facebook-profiel is afgeschermd, is je naam niet klikbaar en kun je er ook niet overheen hooveren. 

Mocht het authorship niet verschijnen in de linkpreview, gebruik dan even de debugger van Facebook. Het kan zijn dat Facebook deze pagina al een keer heeft geïndexeerd en daarom de nieuwe informatie niet kan ophalen. De debugger vind je hier.

 

Welk profiel koppel je?

Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat de gezellige foto’s van jou en je familie in Zuid-Frankrijk bij onbekende volgers in de tijdlijn verschijnen. Hieronder drie manieren waarop je dit kunt voorkomen: 

 

1. Je persoonlijke Facebook-profiel koppelen

Er is een verschil tussen vrienden zijn op Facebook en iemand volgen. Dit laatste moet je wel ingesteld hebben, anders heb je niet de mogelijkheid om gevolgd te worden. Dit doe je op de volgende manier:

 

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Klik in het linker menu op 'Volgers'
  • Stel 'Wie kan me volgen?' in op 'Iedereen'

 

Als je hiervoor kiest, moet je goed opletten welke content je met wie deelt. Jouw vakantiekiekjes en persoonlijke content deel je met je vrienden, jouw geschreven blogs en zakelijke content met je volgers. Hierbij is het dus van belang bij elk stuk content dat je plaatst, in te stellen voor wie deze content bedoeld is. Wel iets lastiger én vergissingen zijn zo gemaakt.

 

2. Je Facebook-bedrijfspagina koppelen

Heb je een bedrijfspagina op Facebook, dan kun je ook die gebruiken als auteur. Mocht je dan toch jouw naam willen vermelden, kun je dit in je blog zelf doen. Op deze manier blijft jouw Facebook-profiel onder de radar en wordt de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroot.

 

3. Een persona-Facebookprofiel creëren

Wil je toch naar buiten treden als ‘echt mens’ maar wil je niet je persoonlijke Facebook-profiel gebruiken als auteur? Maak dan een extra Facebook-profiel aan die je gebruikt als een persona. Op deze manier treed je naar buiten als een persoon en wordt jouw persoonlijke Facebook-pagina niet gepubliceerd. 

Het is een leuke feature in Facebook die bloggers, zoals wij, kunnen gebruiken om onze blogs en naam te verspreiden. Ook bedrijven die regelmatig bloggen kunnen deze leuke toevoeging gebruiken om hun content en toonaangevendheid te vergroten. Kort samengevat: ik ben enthousiast! 

 

Via marketingfacts