55-plussers als doelgroep?

Door brandon · Op 19 april, 2016

Hoewel de meeste 55-plussers nog steeds zweren bij shoppen in de winkelstraat, verwacht een ruime meerderheid dat het de komende twee jaar vaker online de portemonnee zal trekken. Redenen om niet online te winkelen zijn vooral het gebrek aan persoonlijk contact en shopervaringen uit het verleden. Als je hier als webwinkelier op inspeelt, wacht er een interessante doelgroep op je!

 

In onderzoeken over ecommerce en bestedingen van consumenten wordt er vooral gekeken naar het koopgedrag van de zogeheten millennials. Maar deze groep mag dan wel 25 procent van de bevolking beslaan, met ruim vijf miljoen Nederlanders die in de 55-plus-doelgroep vallen vertegenwoordigt deze groep ruim 30 procent van de totale Nederlandse bevolking. Ook hebben veel 55-plussers wat meer te besteden, doordat de kinderen bijvoorbeeld uit huis zijn of de hypotheek is afbetaald.

 

Steeds vaker online producten kopen

Uit onderzoek van GfK [pdf] blijkt dat 55 procent van de 55-plussers verwacht dat zijn/haar winkelgedrag de komende twee jaar meer richting online gaat verschuiven. Bij 75-plussers is dit percentage 53 procent. Eén op de vier 55-plussers denkt overigens over twee jaar producten te bestellen via de smartphone. Onder 18- tot 30-jarigen is het percentage dat dit verwacht te doen 58 procent.

 

Boodschappen het liefst nog in fysieke winkels

Winkelen in stenen winkels blijft bij de 55-plussers vooralsnog toch de voorkeur hebben. Vooral de dagelijkse boodschappen en gezondheids- en schoonheidsproducten worden het liefst offline gekocht. Reizen en tripjes worden dan weer wel het liefst online gekocht: 39 procent van deze doelgroep geeft er de voorkeur aan om dat niet in de stenen winkels te doen.

 

Redenen om niet online te shoppen

Bij het online shoppen vormen lage betrouwbaarheid, verplicht vooraf betalen, het serviceniveau en het gebrek aan persoonlijke contract de belangrijkste barrières voor de 55-plussers. Bijna vier op de tien geeft zelfs aan dat de belangrijkste reden om niet online te shoppen is dat men twijfelt aan de betrouwbaarheid van de webwinkel.

 

Wat kun je doen om 55-plussers als klant te krijgen en te behouden?

  • Bied persoonlijk contact: Het missen van persoonlijk contact zijn samen met een ingewikkeld retourproces de grootste belemmeringen bij een gemakkelijke online winkelervaring.
  • Laat recensies zien van andere klanten: 55-plussers maken vaak gebruik van reviews, zo leest 10 procent ze meestal aandachtig door.
  • Zorg voor een gemakkelijk betaalproces: Meer nog dan de jongere shoppers (74% om 63%) vermijden 55-plussers webwinkels die geen gemakkelijk betaalproces bieden.
  • Wees duidelijk over de bezorging: De 55-plusser heeft geen voorkeur voor een specifiek bestelmoment, maar wil wel graag weten hoe laat het product wordt bezorgd.
  • Wees ook duidelijk over de retournering: Retourproces is voor de 55+er van grote waarde. Het zelf wegbrengen van retourzendingen heeft de voorkeur boven thuis op laten halen.
  • Gebruik duidelijke omschrijvingen op de website: De 55-plusser wil vooral goed kunnen vinden wat ‘ie zoekt.
  • Bedank de trouwe klant: Korting voor loyale klanten is bij 55-plussers het meest interessante spaarprogramma.

 

Via webwinkelweblog