Whatsapp boven Facebook

Door brandon · Op 26 januari, 2016

WhatsApp is qua gebruikers het grootste socialemediaplatform van Nederland, op de voet gevolgd door Facebook. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het gebruik van Facebook groeit nog altijd, met name onder 65-plussers. Ook Instagram hoort definitief bij de grote jongens: met 992.000 dagelijkse gebruikers wordt het in Nederland meer gebruikt dan Twitter, dat 864.000 dagelijkse gebruikers heeft.

 

Het aantal gebruikers van sociale media in Nederland is ook dit jaar weer iets toegenomen. Afgerond is, net als vorig jaar, 9 op de 10 Nederlanders actief op sociale media. De grootste platforms anno 2016 zijn WhatsApp (9.8 miljoen gebruikers), Facebook (9.6 miljoen gebruikers) en YouTube (7.2 miljoen gebruikers).

Facebook groeit met name nog onder ouderen

Het gebruik van Facebook groeit nog altijd in Nederland. In 2016 gebruiken 9,6 miljoen Nederlanders Facebook, dat zijn er 200.000 meer dan vorig jaar. Die stijging komt vooral door het groeiend gebruik onder 65- en met name 80-plussers. De relatieve toename onder beide groepen bedraagt maar liefst respectievelijk 9 procent en 52 procent. In 2015 daalde het gebruik van Facebook onder jongeren voor het eerst. Deze daling heeft dit jaar plaatsgemaakt voor een kleine groei. Veel verder doorgroeien zal het waarschijnlijk niet meer, Facebook heeft haar groeipotentieel onder de jongere doelgroepen wel bereikt. Van de 9,6 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken, doen 6,8 miljoen dat dagelijks.

 

Twittergebruik daalt, maar niet meer zo hard

Het gebruik van Twitter is in 2016 opnieuw afgenomen. Dankzij een toename onder ouderen is de daling echter minder groot dan in 2015. In 2015 daalde het aantal twitteraars van 3,3 miljoen naar 2,8 miljoen. Dit jaar neemt dat aantal verder af naar 2,6 miljoen Nederlanders. Het aantal dagelijks actieve twittergebruikers daalde eveneens: van 1 miljoen in 2015 naar 0,9 miljoen in 2016.

 

Het gebruik van Twitter neemt onder vrijwel alle leeftijdsgroepen af. Net als vorig jaar daalt het twittergebruik het sterkst onder jongeren. De belangrijkste reden waarom mensen afhaken is dat het hen te weinig oplevert (35 procent) of dat het hen teveel tijd kost (28 procent).

LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af

Het aantal Nederlandse LinkedIn-leden is 4,2 miljoen, dat zijn er 0,4 miljoen meer dan in 2015. Het aantal dagelijkse gebruikers daalde van 0,4 naar 0,3 miljoen in 2016. Nu het zakelijke netwerk steeds meer elementen van een sociaal netwerk krijgt, zien we dat het dagelijks gebruik met name onder 40-plussers afneemt.

 

Instagram en Snapchat groeien in 2016 en zijn met name populair onder jongeren

Het gebruik van Instagram, Pinterest en de kleinere platformen zet in 2016 verder door. Instagram is niet meer weg te denken: 2,1 miljoen Nederlanders gebruiken de app, 0,3 miljoen meer dan in 2015. De app is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen.

Zoals vorig jaar al de verwachting was, heeft Instagram in 2016 met 992.000 dagelijkse gebruikers Twitter gepasseerd (864.000 dagelijkse gebruikers).

Ook het gebruik van Pinterest is in 2016 sterk gegroeid ten opzichte van 2015. Er zijn 2 miljoen Nederlanders die 'pinnen', 0,4 miljoen meer dan in 2015. De doelgroep van Pinterest is duidelijk meer volwassen dan die van Instagram en Snapchat. Behalve door jongeren wordt het ook veel door 20- tot 39-jarigen gebruikt, evenals door 40- tot 64-jarigen.

Snapchat is van de jongeren. Meer dan de helft (56 procent) van de jongeren 'snapt' er op los. Van de 40-plussers gebruikt nog geen 1 procent de app. Het aantal gebruikers van Snapchat groeide van 0,8 miljoen in 2016 naar 1 miljoen in 2016.

Over het onderzoek

Vanaf 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 10.484. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2016.

 

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

 

Via marketingfacts