Wearables, de zakelijke motor?

Door Rick · Op 18 mei, 2015

Wearables zijn al tijden de talk of the town. Welke wearable wil de consument? En waar zal hij het precies voor gebruiken: mobiele betalingen of toch voornamelijk om te sporten? De zakelijke toepassing ervan wordt echter vaak over het hoofd gezien.

En dat terwijl bijna acht op de tien zakelijke wearable adopters in Amerika denkt dat het bepalend zal zijn voor het toekomstige succes van het bedrijf. Meer dan driekwart van de gebruikers ziet zelfs al verbeteringen in de bedrijfsprestaties, te danken aan wearables. En 86 procent is dan ook van plan de komende twaalf maanden meer te investeren in wearables.

Dit blijkt uit het onderzoek Putting Wearables to Work van Salesforce Research.

 

Waar bedrijven de wearables voor willen gebruiken?

  1. Om productiviteit op de werkplek bij te houden (52 procent)
  2. De klantervaring te verhogen door real-time toegang tot klantdata te krijgen(49 procent)
  3. Voor handsfree instructies of handleidingen (48 procent)
  4. Toegang tot business analytics en alerts (47 procent)
  5. Live zie-wat-ik-zie coaching (44 procent)

Professionals zien wearables als een enorme kans voor goede datacollectie. Maar het gebruik ervan staat nog in de kinderschoenen. Zo zegt slechts acht procent van de ondervraagde Amerikaanse wearable adopters er compleet klaar voor te zijn om de personeels- en klantdata uit wearables te benutten. Zes op de tien gebruikers is er enigszins, gemiddeld of erg klaar voor.

 

Welke wearables hebben de grootste zakelijke impact?

  1. Smart watch (49 procent)
  2. Digitale badge of keychain (37 procent)
  3. Smart glasses (36 procent)
  4. Fitness bandjes (33 procent)
  5. Smart camera (33 procent)

62 procent van de ondervraagde zakelijke wearable adopters in Amerika gebruikt al een smartwatch of is van plan er de komende twee jaar een te gebruiken. Voor welke toepassing? Augmented sales intelligence bijvoorbeeld: salesteams kunnen on-the-go gesproken input toevoegen aan een CRM-systeem via de smartwatch. Maar ook voor een VIP klantervaring: klantenservicemedewerkers kunnen met een smartwatch in bijvoorbeeld een retailsetting direct geattendeerd worden op de wensen van belangrijke klanten.

 

Meer highlights:

  • 54 procent van de ondervraagde bedrijven heeft een ‘bring your own’- policy voor wearables.
  • Nog eens 40 procent wil een dergelijk beleid in de toekomst implementeren.
  • 30 procent van de adopters ziet het gebrek aan goede business apllicaties als de grootste uitdaging voor het gebruik van wearables.
  • 23 procent gebruikt wearables momenteel voor werkplek security access.
  • 20 procent richt zich op time management van werknemers.
  • En 20 procent gebruikt het voor real-time communicatie met werknemers.

Het volledige onderzoek Putting Wearables to Work van Salesforce Research is hier te downloaden.

 

 

Via emerce.nl