Tien veelgemaakte fouten bij keuze van een hostingpartij

Door Rick · Op 10 maart, 2015

Wie een winkeltje wil openen in de binnenstad, laat niet ongezien een makelaar een pand uitkiezen. Daar wil je toch echt zelf even rondkijken. In de virtuele stad is dat lastiger. Er zijn nogal wat hostingbedrijven en ogenschijnlijk bieden ze allemaal dezelfde mogelijkheden. MonsterPost noemt tien veelgemaakte fouten.

 

1. Zoek de goedkoopste aanbieder

Ja, er zijn goedkope en gratis opties, en hoe aantrekkelijk dat ook lijkt, er kleven alleen maar risico’s aan: de aanbieder kan bijvoorbeeld advertenties tonen op je site (hij moet ergens geld aan verdienen), je mag niet bepaalde scripts voor animatie of video draaien, laadtijden kunnen tegenvallen, de aanbieder kan er van de ene dag op de andere mee ophouden, als je server er uit ligt is er niemand die je te woord kunt staan en zoekmachines waarderen je site wellicht minder hoog als je ongelukkigerwijs een ‘virtuele achterbuurt’ hebt uitgekozen.

 

2. Shared versus Dedicated Hosting: geen verschil?

Toch wel. Wanneer je een gedeelde server hebt – voor zeg 5 tot 50 euro per maand – merk je de aanwezigheid van andere huurders, zeker als die veel bezoekers trekken. De snelheid van jouw webwinkel gaat dan omlaag. En bij een DDOS aanval op een van de huurders kan ook jouw server wel eens uit de lucht worden gehaald. Is de enige optie dan dedicated hosting? Niet per definitie. Als je niet erg veel verkoopt, maakt een uurtje meer of minder inderdaad niet uit.

 

3. Niet communiceren met de technische afdeling

Als je wilt dat je site 24/7 100 procent bereikbaar is, dan moet je wel de vinger aan de pols (kunnen) houden. En moet die technische afdeling ook meteen voor je klaar staan. Een telefoonnummer is dan handiger dan e-mail.

 

4. Geen aandacht schenken aan de voorwaarden

Toegegeven: dat doen we allemaal, je wilt niet vooraf al die juridische bla-bla doorworstelen. Maar let even op een aantal belangrijke zaken: kun je zomaar opzeggen, en krijg je je geld dan terug? Wat wordt er gegarandeerd in de SLA?

 

5. Geen duidelijkheid over schijfcapaciteit en breedbandgebruik

50 MB schijfcapaciteit en 10 GB bandbreedte kan best voldoende zijn, zelfs al je duizenden bezoekers op een dag krijgt. Maar wees niet te zuinig: met 2 GB gaat het echt niet lukken. Een te ruime jas is niet verkeerd.

 

6. Bestel blindelings een hostingdienst via de web

Zie de inleiding. Weet wat je bestelt. Kun je een telefoonnummer voor vragen vinden, zijn er recensies beschikbaar, vind je een fysiek adres op de website, koop je de dienst direct in of via een tussenpersoon?

 

7. Geen aandacht besteden aan de technische helpdesk

Dat is de plek, veelal een afgeschermd portaal, waar je technische hulp mag verwachten en ook antwoord op brandende vragen krijgt. Controleer of dat er is en ook echt iets voorstelt, voordat je een contract aangaat.

 

8. Negeer alle SEO-implicaties van webhosting

Google bots zijn nogal streng tegenwoordig, dus als je site traag is, of je database hapert, of je zit te midden van spamsites, dan kun je zomaar in de zoekresultaten naar beneden kukelen. Alle SEO-inspanningen zijn dan voor niets geweest.

 

9. Negeer de limieten

Hosters slaan je met allerlei beloftes om de oren, maar het is handig om te weten wat die je specifiek te bieden hebben. Krijg je, om maar eens wat te noemen, meerdere POP-accounts voor je mailadres? Kun je Secure Shell (SSH) gebruiken? Hoe staat het met statistieken? Moet je zelf nieuwe software installeren?

 

10. Ga in op mooie verleidingen

Nieuwe spelers in de markt doen er alles aan om klanten te trekken: met freebies en coupons bijvoorbeeld. Dat lijkt allemaal heel aantrekkelijk, totdat je er achter komt dat de technische prestaties tegenvallen of het hele bedrijf de broek niet kan ophouden. Kies een partij die minstens tien jaar ervaring heeft.

Via emerce.nl