Positief gebruik van reclame: zo doe je dat

Door brandon · Op 10 februari, 2016

We kennen het allemaal: je speelt een spelletje op je smartphone en op je scherm springt ineens een advertentie in beeld die het volledige beeld overneemt of hinderlijk knippert en de aandacht van je beeld afleidt. We ergeren ons soms kapot aan vervelende reclame, die niet aansluit bij je behoeften of opgedrongen wordt aan je. Hoe zorg je er toch voor dat consumenten zich niet langer ergeren, maar wél aandacht willen geven aan je reclame?

 

AdReaction: Video Creative in a Digital World

Op 14 oktober bracht Millward Brown de resultaten van haar wereldwijde project “AdReaction Video” naar buiten. Hierin is gekeken naar het multiscreen gebruik en gedrag onder 13.500 consumenten (16-45 jarigen) uit 42 landen, waaronder Nederland. Met als doel om meer inzicht te krijgen in hoe, waar en waarom mensen video content bekijken en hier opvolgend, wanneer zij open staan voor reclame en welke benadering vervolgens het beste werkt op verschillende schermen (TV, PC/laptop, tablet, smartphone).

 

Video kijkgedrag

Nederlandse multiscreen gebruikers kijken gemiddeld ruim 2,5 uur per dag video content. De meeste tijd hiervan wordt nog altijd gespendeerd aan TV, maar we zien dat ook de digitale apparaten samen al goed zijn voor bijna 40% van het kijkgedrag.

 

Online is geen TV

Toch blijkt dat consumenten nog minder ontvankelijk zijn voor digitale advertenties dan dat ze dat zijn voor TV reclames. Waar al de helft van de mensen aangeeft dat zij negatief tegen reclames op TV aankijken, loopt dit aantal zelfs op tot driekwart van de mensen waar het reclames op smartphones betreft!

Ondanks dat consumenten tegenwoordig video’s op talloze schermen kunnen kijken, moeten online adverteerders zich er goed van bewust zijn dat voor online adverteren niet vanzelfsprekend dezelfde regels gelden als voor adverteren op TV. Context en mindset verschillen immers per kanaal. Hoe kun je als marketeer dan toch een weg vinden naar een effectief mediaplan en een creatieve aanpak die ook op tablet en smartphone de juiste snaar raakt?

 

Onze tips

Richt je targeting op interesses of (type) merken die consumenten zelf liken of volgen. Hier staan consumenten het meest open voor.

Gebruik reclames die consumenten kunnen skippen of zelf kunnen starten. Dit verhoogt de positieve attitude ten opzichte van de reclame aanzienlijk.

Dit vraagt er wel om dat de impact al vanaf de eerste seconden gecreëerd moet worden, met andere woorden: dat de uiting de kracht moet hebben de kijker direct te betrekken.

Beloon consumenten voor hun tijd. Voor wat hoort wat: reclame-uitingen die de consument iets teruggeven hun tijd (bijvoorbeeld in de vorm van coupons, game-rewards) worden het beste gewaardeerd.

Last, but not least: gebruik humor! Consumenten hebben een aantal redenen om wél aandacht te besteden aan online reclame, humor blijkt de belangrijkste motivator.

 

Het gehele rapport is hier te bekijken.

 

Via dutchcowboys