Onderzoek: de populairste merken in Nederland op Instagram
Door admin · Op 8 juni, 2015
We <3 Instagram. En dat doen we gemiddeld genomen 21 minuten per dag. Instagram is duidelijk ‘on the rise’ en is door Forrester zelfs tot het meest engaging network verklaard. Mensen zijn natuurlijk leuker dan merken, desondanks volgt 32 procent van de Instagrammers meer dan 5 merken. En merken kunnen óók heel leuk en inspirerend zijn. Vooral als ze creatief gebruikmaken van de mogelijkheden. Om erachter te komen hoe merken in Nederland het doen, hebben we meer dan 200 merken onderzocht.
Hoe zit het met merken in Nederland?
Wat feiten
- 200+ merken onderzocht
- 70 procent is aanwezig op Instagram
- 20 procent daarvan heeft meer dan 10.000 volgers, 30 procent tussen de 1000 en 10.000 volgers en 50 procent minder dan 1000 volgers.
- In de top-25 heeft 36 procent van de merken meer dan 50.000 volgers.
- 2 merken hebben meer dan 100.000 volgers (KLM en Ajax).
- Fashion (6), magazines (6) en voetbal (4) domineren de top-25.
- Fashion heeft de meeste volgers totaal per branche.
- 64 procent van de magazines hebben meer dan 10.000 volgers.
- 16 procent van retailmerken hebben meer dan 10.000 volgers.
- Alle eredivisieclubs zijn aanwezig op Instagram.
- 4 van de 10 musea zijn actief.
- Van de 18 onderzochte automerken hebben 10 een Nederlands account, de automotive branche lijkt Instagram net te ontdekken.
- Retail lijkt Instagram nog niet echt omarmd te hebben: er zijn 37 retailmerken bekeken, slechts 5 ervan hebben meer dan 10.000 volgers, de rest volgt op grote afstand. 10 merken zijn helemaal niet aanwezig zijn op Instagram.
- In de categorie radio & tv zijn het naast de topper radio538 vooral de publiek omroepen die enthousiast Instagram inzetten. De NPO en NOS zijn met meerdere Instagram-accounts actief: NPO3fm, NPO Zapp, NOSKort, NOS op 3, NOS Jeugdjournaal.
- Een aantal internationale merken heeft een specifiek Nederlandse aanwezigheid, zoals bijvoorbeeld Elle, Ikea, Ben & Jerry’s, Samsung, Coca-Cola.
Think like an advertiser, present like an artist
5 redenen om met jouw merk op Instagram aanwezig te zijn
- 1,8 miljoen Nederlanders zitten op Instagram.
- Instagram is the King of social engagement volgens Forrester.
- Instagram biedt je 100 procent organisch bereik (vooralsnog).
- 32 procent van de Instagrammers volgt meer dan 5 merken.
- Er zijn meer advertentiemogelijkheden op komst (direct-response ads, improved ad targeting, easier ad buying)
- De grootste Nederlandse merken op Instagram