Onderzoek: de populairste merken in Nederland op Instagram

Door admin · Op 8 juni, 2015

We  <3 Instagram. En dat doen we gemiddeld genomen 21 minuten per dag. Instagram is duidelijk ‘on the rise’ en is door Forrester zelfs tot het meest engaging network verklaard. Mensen zijn natuurlijk leuker dan merken, desondanks volgt 32 procent van de Instagrammers meer dan 5 merken. En merken kunnen óók heel leuk en inspirerend zijn. Vooral als ze creatief gebruikmaken van de mogelijkheden. Om erachter te komen hoe merken in Nederland het doen, hebben we meer dan 200 merken onderzocht.

 

Hoe zit het met merken in Nederland?

 
We kennen allemaal de internationale voorbeelden van merken als Nike met miljoenen volgers. Ik was benieuwd hoe het staat met de populariteit van merken in Nederland op Instagram. Zijn ze actief op Instagram? Met hoeveel volgers doe je het goed als merk? Welke merken zijn de toppers in hun branche? Om het antwoord daarop te vinden hebben we meer dan 200 merken onderzocht.
 
Zie hier alle uitkomsten.
 
 

Wat feiten

 
Hoe doen merken in Nederland het op Instagram? De #Instafacts:
 
  • 200+ merken onderzocht
  • 70 procent is aanwezig op Instagram
  • 20 procent daarvan heeft meer dan 10.000 volgers, 30 procent tussen de 1000 en 10.000 volgers en 50 procent minder dan 1000 volgers.
  • In de top-25 heeft 36 procent van de merken meer dan 50.000 volgers.
  • 2 merken hebben meer dan 100.000 volgers (KLM en Ajax).
  • Fashion (6), magazines (6) en voetbal (4) domineren de top-25.
  • Fashion heeft de meeste volgers totaal per branche.
  • 64 procent van de magazines hebben meer dan 10.000 volgers.
  • 16 procent van retailmerken hebben meer dan 10.000 volgers.
  • Alle eredivisieclubs zijn aanwezig op Instagram.
  • 4 van de 10 musea zijn actief.
  • Van de 18 onderzochte automerken hebben 10 een Nederlands account, de automotive branche lijkt Instagram net te ontdekken.
  • Retail lijkt Instagram nog niet echt omarmd te hebben: er zijn 37 retailmerken bekeken, slechts 5 ervan hebben meer dan 10.000 volgers, de rest volgt op grote afstand. 10 merken zijn helemaal niet aanwezig zijn op Instagram.
  • In de categorie radio & tv zijn het naast de topper radio538 vooral de publiek omroepen die enthousiast Instagram inzetten. De NPO en NOS zijn met meerdere Instagram-accounts actief: NPO3fm, NPO Zapp, NOSKort, NOS op 3, NOS Jeugdjournaal.
  • Een aantal internationale merken heeft een specifiek Nederlandse aanwezigheid, zoals bijvoorbeeld Elle, Ikea, Ben & Jerry’s, Samsung, Coca-Cola
 
 
 

Think like an advertiser, present like an artist

 
Je doet het op dit moment als merk in Nederland relatief gezien al vrij goed als je boven de 5.000 volgers zit. Kansen genoeg dus om er vol voor te gaan. "Instagram is not a photo company, Instagram is a communication company”, volgens de oprichter Kevin Systrom. “What’s happened with Instagram is that everyone has become an artist”.
 
En merken kunnen daar lering uit trekken. Zet Instagram niet in als het zoveelste platform, maar vertel je merkverhaal met beelden. De keuze voor 15 seconden video lijkt ook niet toevallig gekozen te zijn."The timing of 15 seconds is very interesting. They know that advertisers have a historical comfort level with purchasing 15-second spots", zegt  Rachel Tipograph, director of global digital and social media van GAP. "I don't think that number was random."
 
 

5 redenen om met jouw merk op Instagram aanwezig te zijn 

 
 
 

De grootste Nederlandse merken op Instagram

 
Hier dan het overzicht van de grootste Nederlandse merken op Instagram, met hieronder de top-20 (hier vind je het gehele overzicht).
 
 
Mis je een merk in de lijst? Geef het aan me door via dit ultragemakkelijke formulier.