Geprogrammeerde advertentieverkoop domineert Amerikaanse markt

Door Tim · Op 22 april, 2015

Geautomatiseerde advertentieverkoop bereikt in de VS dit jaar een omvang van 15 miljard dollar, volgens schattingen van BI Intelligence. En daarin gaat Real Time Bidding, het automatisch veilen van advertentieruimte, een grote rol spelen.

 

Voor het eerst passeert geautomatiseerde advertentieverkoop dit jaar de traditionele verkoop van digitale advertenties. En 30,6 procent procent daarvan gaat via Real Time Bidding.

 

Volgens de onderzoekers schakelen adverteerders en uitgevers (sitebeheerders) massaal over op technieken op advertentieruimte in te kopen of te verkopen. De uitgaven aan geauromatiseerde advertentieverkoop groeit nu jaarlijks met 20 procent.

 

RTB groeit zelfs nog sneller, met 24 procent, naar een omvang van 26 miljard dollar, tegen 8,7 miljard nu. Mobiele advertenties en video hebben de voorkeur van adverteerders. De onderzoekers verwachten ook dat native advertising en geprogrammeerde verkopen samengaan, deels danzij een nieuwe specificatie van branchevereniging IAB, OpenRTB 2.3.

 

Tot slot concludeert het onderzoek dat advertentieprijzen flink stijgen, met name voor premiumadvertenties.

 

 

Via emerce.nl