Gemaakt voor elkaar: Virtual reality en neuromarketing

Door Rick · Op 29 mei, 2015

Uit alle voorbeelden van virtual reality die we om ons heen zien, blijkt vooral hoe levensecht het is. Je bent met een VR-bril op geen kijker meer, je bent een belever. Je ervaart letterlijk aan den lijve wat de maker van de experience wil dat jij ervaart. Het realiseert een nieuwe staat van zijn die vooraf geregisseerd is. De combinatie met neuromarketing ligt dan ook voor de hand.

Wetenschappelijk bewezen

Neuromarketing past kennis uit de neurowetenschap toe op marketinggebied. Dankzij onderzoeken weten we dat mensen in bepaalde situaties bepaalde reacties vertonen, niet alleen wanneer ze reclames zien of horen, maar ook in andere situaties. Hierdoor kunnen de behoeftes van consumenten nog beter centraal worden gesteld in marketingactiviteiten. Iedereen wil immers een reclamecampagne die wetenschappelijk bewezen effectief is, nietwaar?

Systeem 1 en systeem 2

Zoals Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman al uitlegde in zijn boek ‘Thinking, Fast and Slow’, gebruikt ons brein per situatie een van de twee mogelijke beslissystemen om een keuze te maken. Systeem 1 is snel, moeiteloos, onbewust, intuïtief en emotioneel. Het contrast met systeem 2 is groot; hiermee worden keuzes bewust, beredeneerd, langzaam en overwogen gemaakt. Op dit moment zijn de quick wins voor virtual reality vanuit marketingoogpunt te vinden in systeem 1, oftewel producten die vooral impulsief of op basis van emotie worden gekocht.

Meer indruk maken

Een emotionele ervaring is namelijk precies wat virtual reality te bieden heeft. Zodra je een VR-bril op hebt en je een achtbaanrit ervaart, gedraagt je brein zich alsof je écht in die achtbaan zit. Een nieuwe staat van zijn.

Zodra bij VR gebruik wordt gemaakt van camerabeelden, ontstaat nog meer het gevoel dat je op een andere plek bent, omdat je een geheel 3D-ervaring hebt in filmbeeld. Film geeft op dit moment nog steeds het meest realistische beeld boven gesimuleerde 3D-beelden. Je reflexen en onderbewustzijn reageren daardoor nagenoeg gelijk als in de werkelijkheid. De beleving en ‘immersiveness’ is enorm, zeker in combinatie met 360-gradengeluid. De indruk die dit maakt, is groot.

De aanwezigheid van jouw merk of product heeft dan ook veel meer impact dan bij een uiting die snel weer vergeten wordt.

Positieve associaties

Je kunt met virtual reality bovendien naar plekken waar je anders niet kan komen of heel moeilijk kan komen. Hier kun je vervolgens ook neuromarketing op loslaten. Bij positieve gebeurtenissen (zoals een goal, mooie omgeving of situatie) kun je bijvoorbeeld je merknaam weergeven op reclameplekken of op een andere manier de associatie met je merk maken. De gedachte hierachter is dat je onderbewustzijn zich de VR-ervaring herinnert wanneer systeem 1 weer aan de beurt is om een beslissing te maken in het aankoopproces.

Ter inspiratie: 6 voorbeelden

In de volgende voorbeelden zie ik mooie toepassingen met interessant marketingmogelijkheden.

1. Travelmarketing

Bijzondere plekken kun je al virtueel beleven voordat je gaat boeken. Maar denk ook aan documentaires over de natuur op bijzondere bestemmingen. Met de stem van David Attenborough erbij…

2. Formule 1

Wie wil nu niet meerijden in een Formule 1-auto of op verschillende plekken langs het circuit op de eerste rang plaatsnemen? Als sponsor kun je hier hele leuke dingen mee doen. Kwalitatief is het voorbeeld niet zo goed en het is technisch gezien 360 graden (dus geen VR), maar onderstaande voorbeeld is wel al een eerste stap:

3. Extreme sports

Dat Red Bull zichzelf enorm op de kaart heeft gezet met de diverse Red Bull Experiences, is nog niet genoeg voor ze. Het merk heeft ook een VR-versie gemaakt van de Red Bull Air Race, zodat je zelf kunt ervaren hoe het is om daaraan mee te doen.

En GoPro heeft VR-bedrijf Kolor gekocht. Stel je maar eens voor dat je al die super coole GoPro-films écht kunt ervaren. Reken maar dat de consument jouw merknaam onthoudt als facilitator van zoiets moois!

4. Voetbal/rugby/basketbal/tennis/boxen/golf/etc.

Je kunt virtuele tickets verkopen in het stadion of voor mensen die het evenement thuis willen beleven. Als je er met je neus bovenop zit, ervaar je de wedstrijden veel intensiever. Dus ook de reclame-uitingen voor, tijdens en na de wedstrijd. Bovendien is een koppeling mogelijk aan een soort virtuele regieruimte, waarin je herhalingen kunt bekijken en statistieken, maar ook fragmenten uit andere wedstrijden of profielen van de sporters.

5. Films

Ook de eerste films in virtual reality worden al gemaakt (zoals ‘Lost’, door Oculus geproduceerd). Als straks de eerste Hollywood-producties in VR gaan komen, zijn daar ook interessant marketingmogelijkheden mee te bedenken. Waar je nu nog gladde en soms overduidelijke productplacement aantreft, kan dat straks subtieler en kun je merken nog beter associëren met positieve scènes of scènes die aansluiten bij een bepaalde merkbeleving.

6. Muziekvideo's/concerten

Je bent nooit te oud voor nieuwe technologie, moet Paul McCartney gedacht hebben. De oud-Beatle liet een optreden opnemen en in virtual reality lijkt het net alsof je naast hem staat terwijl hij ‘Live and Let Die’ zingt. Veel muzikanten hebben sponsordeals met grote merken die vast wel de mogelijkheden zien van zulke intensieve interactie met de consument.

Via marketingfact.nl