Gebruik je site als een marketingsinstrument en verhoog je omzet

Door brandon · Op 11 februari, 2016

Of het nu om een website of webshop gaat, veel ondernemers zien hun investering erin als iets eenmaligs. Eenmaal gebouwd, moet de site er weer een flink aantal jaren tegen kunnen. Denkt u er ook zo over? Dan spijt het mij, maar ik moet u teleurstellen. Helaas is dat niet zo. In uw andere bedrijfsactiviteiten steekt u toch ook continu aandacht en energie? Het is hoog tijd dat u uw website gaat zien als een investering die u iets kan opleveren. Uw website kan een waardevol marketinginstrument zijn (dus géén kostenpost!) en u kan er uw omzet mee verhogen, mits u er aandacht aan blijft besteden. In dit blog leg ik u graag uit waarom.

 

1. Uw klant vraagt erom

Uw klanten en prospects zijn naar u op zoek. Als zij willen weten of u een bepaald product of dienst levert. Als zij zich oriënteren op een mogelijke partner die een probleem kan oplossen. Als zij benieuwd zijn naar de laatste ontwikkelingen in uw organisatie. Help hen u te vinden door wat online wegwijzers te plaatsen. Op uw website, maar ook op andere plekken waar uw klanten en prospects zich bewegen.

Wist u dat maar liefst 70-90% van de aankoopbeslissingen online wordt genomen, zónder dat er contact met u wordt gezocht buiten het internet?! Bent u niet vindbaar, of vindt uw prospect niet wat hij zoekt op uw website, dan wordt u dus niet meegenomen in de overweging of aankoopbeslissing. Daarnaast loopt u ook nog eens het risico van reputatieschade, als de persoon die gericht naar u op zoek is, u niet kan vinden. 

 

2. U wilt het zelf

Uzelf staat niet stil en uw organisatie ook niet. Waarom uw website dan wel? U ontwikkelt nieuwe manieren om de behoeften van uw klanten in te vullen, lanceert nieuwe producten of diensten, betreedt nieuwe markten, krijgt nieuwe klanten… Laat uw website die dynamiek weerspiegelen, u heeft meer dan voldoende met uw doelgroep te delen om interessant en vooral relevant te zijn.

Maak van uw site geen statisch uithangbord, geen online bedrijfsbrochure, maar laat uw bezoeker ervaren wat uw meerwaarde voor hem is. Prikkel hem met informatie op maat en roep hem op om zijn contactgegevens met u te delen en contact met u op te nemen. Wedden dat u die investering in uw website in een wip heeft terugverdiend met nieuwe business?!

 

3. Uw website vraagt erom

De technologie van websites evolueert razendsnel. Gemiddeld is de technische houdbaarheid van uw site maximaal drie jaar. De technieken die vandaag gebruikt worden, bestonden een half jaar geleden vaak nog niet.

De nieuwe ontwikkelingen worden vaak ingegeven door een behoefte aan een snellere respons op zoekacties van de bezoeker, geavanceerdere presentatievormen, de ontwikkelingen van andere mogelijkheden op het web, of nieuwe inzichten in het online gedrag van mensen. Webdesign volgt de technische mogelijkheden op de voet, waardoor ook de layout van uw site er al snel gedateerd kan uitzien. Wilt u gewaardeerd worden door uw webbezoeker (en door Google, zie punt 5 hieronder), zorg dan dat u de technologie en het design van uw site regelmatig vernieuwt.

 

4. Uw concurrent doet het ook

Als u besluit om uw site te laten liggen, realiseer u dan dat uw concurrent dat wellicht niet doet. Uw positie (ranking) in de zoekresultaten is relatief. Uw plaats wordt dus niet alleen bepaald door wat ú online doet, maar ook door wat uw concurrenten doen. Als u eigenlijk al best actief bezig bent met uw site, maar uw concurrent doet nog méér, dan kan u zomaar lager scoren. Oók als die concurrent een klein, ongeorganiseerd bedrijfje op een straathoek achteraf is.

Relevantie telt en als uw concurrent de juiste snaar weet te raken bij uw doelgroep en u speelt er net een toon naast, zult u dat merken in uw vindbaarheid. En dus in het verkeer op en de conversie (of het gebrek daaraan) van uw website. Weet u dat er instrumenten bestaan, die u kunnen helpen met het monitoren van de online activiteiten van uw concurrenten? U haalt er interessante inzichten uit, die u niet alleen helpen om uw website continu te verbeteren, maar ook om uw bedrijfsstrategie aan te scherpen.

 

5. Google vraagt erom

Google heeft maar één doel: ervoor zorgen dat webzoekers een zo goed mogelijk antwoord op hun zoekvragen krijgen. ‘Zo goed mogelijk’ kunt u in deze context vertalen als actueel, inhoudelijk juist, in de taal van de zoeker geschreven, relevant of gewaardeerd (want veel bezocht, vaak gedeeld, vanuit andere sites naar gelinkt, lang gelezen) en met de laatste webtechnologie.

Hoe scoort u op deze punten? Als uw website niet tip-top in orde is, laat u kansen liggen om gevonden te worden. Ik zeg het nog maar eens: er bestaan geen trucjes om bovenaan de pagina van Google’s zoekresultaten te komen. Veel, authentiek en integer communiceren brengt u het verst. 

 

Gebruik uw site als een strategisch middel

Samenvattend: uw website kan een belangrijk middel zijn in de realisatie van uw bedrijfsdoelstellingen, onder voorwaarde dat u er bewust mee omgaat. Bovenstaande punten hoeft u zeker niet te beschouwen als een onbeklimbaar hoge berg. Ook als u nu onderaan staat, kunt u de top bereiken. Het is een kwestie van stapje voor stapje klimmen naar uw doel. En om in padvinderstermen te blijven: door hier en daar verse kruimeltjes achter te laten op het internet, wordt u eerder gevonden dan wanneer u geen sporen achterlaat.

 

Via contentmarketingmanagement