Syvo blog

Social media en het probleem met always-on marketing

Door Rick · Op 12 mei, 2015

Hoe zag jouw leven eruit toen je nog geen smartphone had en de wereld nog niet binnen handbereik was via social media? Wat deed je toen, als je onderweg op zoek was naar informatie? Of als je eventjes alleen was, zonder mensen om je heen? Wat deed je, als de zon in de zee zakte en je de schoonheid van het moment wilde delen? Het is soms lastig om je die tijd voor te stellen. We zijn eraan gewend geraakt om voortdurend verbonden te zijn. Altijd en overal, direct contact. Directe antwoorden. Directe bevestiging. Directe bevrediging. Cultuurcriticus Dougklas Rushkoff spreekt zelfs van een Present Shock: alleen het nu is nog wat telt in onze wereld. En ook voor marketeers is dit steeds meer het mantra geworden: marketing in the moment. Alles moet live, real time en always on zijn. Social media, dat is waar je het verschil maakt in het hier en nu. Met verleidelijke content en leuke inhakers, in plaats van die opdringerige advertenties van vroeger. Ga van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat de conversatie aan en de consument zal je omarmen in zijn leven. Het klonk zo aanlokkelijk. Maar het bleek een van de grootste marketingmisvattingen van onze tijd.

Lees verder