Dertig procent Nederlands e-commerce via mobiel

Door Tim · Op 2 april, 2015

Dertig procent van de omzet van webwinkels in Nederland wordt eind 2015 via een telefoon of tablet gerealiseerd. Tablets zijn verantwoordelijk voor tweederde hierin, maar ‘telefoonomzet’ neemt toe naarmate de schermer groter worden.

Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van reclametechnologiebedrijf Criteo. Klanten gaven het bedrijf op generiek niveau zicht op de herkomst van de omzet. Althans, naar het soort apparaten waar de verkopen op werden gerealiseerd.

“Je ziet dat de conversieratio’s groeien naarmate een scherm groter wordt. Via de nieuwe generatie mobiele telefoons, die met grote schermen, wordt meer gekocht dan met toestellen van – zeg – een jaar of twee oud”, zegt Piet-Hein Kerkhof van Criteo Nederland.

“Twintig procent van de consument begint een transactie op het ene apparaat en rondt die af op een ander device. Het is voor onze klanten, adverteerders, daarom belangrijk om met een metavisie hiernaar te kunnen kijken. Wij werken met unieke identifier, CRM-id’s, om toestellen aan sessies van personen te kunnen koppelen.”

Criteo presenteerde eind vorig jaar een zogeheten cross device-product. Dat wordt dit kwartaal naar de verschillende markten uitgerold.

Eind 2014 was een kwart van de Nederlandse e-commerceomzetten afkomstig van mobiele dragers. De onderzoekers voorspellen dat dat eind 2015 dertig procent is. Nederland is wat dat betreft een middenmoter. In Engeland ligt het percentage op 45 procent, in Duitsland op 37 procent.

Het onderzoek suggereert dat de grootse e-commercepartijen het mobiele kanaal goed op orde hebben. Zij zij het die de grootste financiële stappen vooruit maken. Middelgrote en kleinere winkels zijn nu in het proces van mobiele optimalisatie, mede ingegeven door het feit dat Google niet-mobiel geoptimaliseerde sites lager in de zoekresultaten zet.

Kerkhof: “Ik denk dat de 80/20-regel hier wordt overtroffen. Minder dan twintig procent van de sites doet meer dan tachtig procent van de omzet.”

Over niet al te lang introduceert Criteo een nieuwigheid in de app van Facebook. “Dan kunnen we dynamische productadvertenties gaan vertonen, suggesties voor producten van winkeliers in ’s werelds meestgebruikte app.”

Via emerce.nl