Adverteren op mobiel: dit zijn de trends voor 2016

Door brandon · Op 1 februari, 2016

2016 wordt het jaar dat mobiel hét reclame-instrument wordt. In het Verenigd Koninkrijk verwachten ze dat in 2016 het reclamebudget van mobiel het budget van televisiereclame overstijgt. Nederland volgt naar verwachting twee jaar later, maar met de volgende acht trends zal het dit jaar flinke sprongen nemen.

 

#1 Mobiel is het internet

Mobiel is niet langer een hulpstuk van het internet dat je alleen gebruikt terwijl je staat te wachten op de trein of als je geen pc voor je hebt. Een pc kan je namelijk niet lopend of staand gebruiken. Ook niet op elke locatie, want je bent beperkt tot een WiFi-verbinding. Het is dus niet mobiel dat beperkt is, maar juist de pc.

 

Daarom wordt mobiel de enige manier waarop mensen het internet gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan sociale media (Facebook en LinkedIn), bankzaken (ING en Twype), online boodschappen bestellen (Albert Heijn app en Picnic), eten bestellen (Thuisbezorgd en Foodora) of andere producten(Bol.com app). Zodra de app goed genoeg werkt op mobiel, gebruikt de consument alleen de app nog.

 

#2 Wearables

Mobiel is niet langer alleen je smartphone. Mobiel breidt uit naar je horloge, andere mode-accessoires zoals de LEAF en jouw kleding. Zo lanceerde Under Armour de Wired (zie eerste video). Under Armour laat in de tweede onderstaande video hun visie zien op toekomstige wearables.

 

Video Under Armour Wired:

 

Video Under Armour toekomst:

 

Je kan ze beschouwen als nutteloze gadgets, maar eMarketer voorspelt dat in 2019 twee op de vijf internetgebruikers deze gadgets gebruikt. In 2016 schaffen innovators en early adopters hun gadgets aan. Daarna volgt de meerderheid.

 

De explosie aan sensoren zorgt tevens voor een explosie aan data over je doelgroep. Hoe zij leven, waar ze heen gaan en zelfs (in het geval LEAF) wanneer hun menstruatie is.

 

#3 Data management platform

De explosie van data door de verschillende mobiele apparaten betekent dat de customer journey of klantreis complexer wordt. Ben jij voorbereid op deze overvloed aan data? Hoe krijg jij jouw customer journey overzichtelijk en compleet?

 

Een data management platform brengt alle stukjes bij elkaar. Zo helpen wij adverteerders samen met onze partner Relay42 om een verbinding te leggen tussen mobiele apps, smartwatches, web, TV en andere kanalen. Het gebruik van deze platformen zal steeds essentiëler worden.

 

#4 Geen mobile video, geen aandacht 

Met apps zoals YouTube, Instagram, Vine en Snapchat bekijken we fors meer video’s op smartphone. In 2015 spendeerden we 68 procent van onze mobiele data aan het bekijken van video’s. Met de groei van mobile video, groeit ook mobiele video advertising.

 

Video advertenties zijn vaak effectiever dan statische banners. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mobiele advertenties met video meer app downloads genereren dan standaard banners. Allereerst zijn ze minder saai, daarnaast kan een adverteerder zijn merkverhaal beter neerzetten. Ook gebruikers weten na afloop van de video precies wat ze moeten doen als ze meer informatie willen, namelijk klikken.

 

Google kondigde aan video-advertenties mee te nemen in de zoekresultaten. Dit wil zeggen dat gerelateerde video’s bovenaan komen als men informatie zoekt over een bepaald onderwerp. Hierdoor wordt mobiele video advertising nog interessanter voor adverteerders. En hoewel nu het budget voor video advertenties nog maar een fractie is van het totaal, zal dit in 2016 drastisch veranderen.

 

In 2016 wordt video een vast onderdeel van mobiele display advertising. We gaan de video terugzien in veel verschillende gedaantes: van halfpage videoformaten, naar interscrollers en vertical video’s.

 

De grootste uitdaging voor 2016 is dat we samen een standaard ontwikkelen voor mobiele video advertenties. Een standaard waar creatievelingen van watertanden en tegelijkertijd de gebruiker niet irriteert. Want de meest gemaakte fout is dat de TV-commercial één-op-één wordt overgenomen op mobiel, terwijl we onze smartphone op een hele andere manier gebruiken dan televisie.

 

#5 Native wordt programattic

Native advertising, een advertentievorm waarbij de content wordt opgenomen in het design en context van de site of app, wordt al een aantal jaar inzet door adverteerders.

 

Voorheen was hiervoor een intensieve samenwerking nodig tussen een adverteerder en diverse publishers. Maar de nieuwste versie van OpenRTB maakt het mogelijk dit geautomatiseerd in te kopen. Dat betekent dat je alle voordelen hebt van automatiseerde inkoop (precies daar gaan waar de doelgroep gaat) en het mooie van native. ‘Best of both worlds!’ In 2016 zullen meer adverteerders gebruikmaken van deze samensmelting.

 

#6 Uitgevers versterken relatie met consument 

Vanaf 2016 zullen uitgevers steeds vaker de relatie opzoeken met de bezoekers van hun websites en apps. Door middel van een login ontvangen uitgevers meer data over bezoekers en kunnen ze verbanden leggen tussen de verschillende platforms. Denk bijvoorbeeld aan Facebook die middels een inlog de bezoeker volgt over het hele Facebook netwerk ongeacht het apparaat.

 

De profielen geven niet alleen inzicht in het gedrag van gebruiker over verschillende titels en apparaten. Ook levert het meer informatie op van de gebruiker, bijvoorbeeld wanneer hij jarig is.

 

Maar is de consument dan niet inlogmoe? Een Facebook connectie om in te loggen maakt het een stuk eenvoudiger. Geef de bezoeker daarnaast nog een flink voordeel om in te loggen (denk aan het live streamen van Champions League wedstrijden op je telefoon) en alle beren op de weg zijn verdwenen.

 

Aan de hand van deze data weten wij beter op wat voor type gebruiker wij bieden tijdens de geautomatiseerde verkoop van advertentieruimtes. Uiteindelijk ontvangt de adverteerder een nóg effectievere en relevantere reclameboodschap.

 

#7 m-commerce

Vanaf 2016 zal de invloed van mobiele apparaten zich uitstrekken over het hele aankoopproces van een consument. Het begint met het zoeken van informatie over het product, reviews lezen, prijzen checken en dit jaar sluiten we het proces steeds vaker af met een aankoop via smartphone.

 

Uit de Mobile Payments index van Adyen blijkt dat al in het eerste kwartaal van 2015 het aantal betalingen via smartphone in Nederland steeg van 16,3 procent naar 18,9 procent. Adyen verwacht dat in het Verenigd Koninkrijk het percentage mobiele transacties media 2016 al boven de 50 procent komt. Hoewel Nederland nog achter loopt, is de verwachting dat mobiel betalen een flinke inhaalslag maakt in 2016. Uit gegevens van Adyen blijkt namelijk dat Nederlanders de voorkeur te geven aan de smartphone om online te betalen.

 

Een verklaring hiervoor is dat de gebruikservaring van apps inmiddels zo goed is dat de koopervaring op mobiel niet meer onder doet voor die op desktop. Door bijvoorbeeld de integratie van mobiel bankieren in verschillende apps is betalen op mobiel nu eenvoudiger dan op desktop.

 

In de wetenschap dat apps in 2016 steeds beter dienen als verkoopkanaal, ligt het in het voordeel van adverteerders om nu nog scherper na te denken over de inrichting van hun apps. Ook wordt het voeren van de juiste app marketing strategie nog belangrijker, want hoe zorg je dat jouw doelgroep de app ontdekt én gebruikt?

 

#8 Messaging app wordt marketingkanaal 

Wat eerst een simpele berichtenapp was, wordt in 2016 steeds meer platform voor marketing, commerce en betalingen. WeChat in China laat goed zien waar de berichtenapp van de toekomst heen gaat. Consumenten staan via één app in contact met merken door specifieke servicevragen te stellen, reserveringen te maken en aankopen te doen.

 

WeChat in China wordt nu al gebruikt door 600 miljoen mensen per maand. Zowel Facebook Messenger als WhatsApp zullen in 2016 meer dan 1 miljard gebruikers bereiken. WhatsApp treedt in de voetsporen van WeChat en heeft zich opengesteld voor service voor marketingactiviteit door merken. Ook Google kondigde aan eenzelfde berichtenapp te lanceren. En hoewel Facebook in eerste instantie terughoudend was over deze ontwikkeling, heeft de gigant het begin vorig jaar ook opengesteld. Hierdoor gaan we in de loop van 2016 steeds vaker merken tegenkomen in onze messaging app.

 

Ben jij een innovator of late majority? 

Natuurlijk kan je afwachten hoe deze ontwikkelingen zullen uitpakken. Echte innovators daarentegen pakken meteen door. Brainstorm samen met jouw team over hoe de ontwikkelingen jouw merk nieuwe kansen biedt. Wees jouw concurrentie te slim af en mis de boot niet.

 

Via emerce