Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt
Door Tim · Op 24 maart, 2015
De totale digitale advertentiemarkt in Nederland is in 2014 met 11,3 procent gegroeid ten opzichte van 2013 en laat daarmee voor het eerst sinds 2011 weer een doubledigitgroei zien. De totale omzet binnen deze sector was in 2014 bijna 1,4 miljard euro. Video advertising groeide het hardst met maar liefst 30 procent. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2014 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.
De online advertentiemarkt is goed voor 42 procent van de totale advertentiemarkt. Adverteren via radio, out-of-home en tv groeide eveneens in 2014. Kranten en magazines deden het in het afgelopen jaar juist minder goed dan in 2013. Door het toenemen van het consumentenvertrouwen in 2015 en de verschuiving van tv-budgetten naar digital, voorspelt Deloitte dat de online advertentiemarkt ook de komende jaren verder zal groeien. Voor volgend jaar wordt een groei voorspeld van 8,4 procent.
Splitsen we de online advertentiemarkt op, dan zien we dat dat er nauwelijks verschuivingen zijn. Net als vorig jaar is display goed voor 42 procent van de omzet, search voor 43 procent en classifieds voor de resterende 15 procent.
Online video advertising maakte in 2014 de grootste groei mee, maar liefst 30 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Embedded formats (reguliere banners) deden het ook goed, de omzet groeide met 13 procent. Interruptive formats (onder andere rich media, over the page en page take-overs) stelden teleur. Dat komt onder andere doordat interruptive formats tot op heden nog niet heel goed zijn in te kopen via programmatic trading. In het derde en vierde kwartaal van het afgelopen jaar was er wel een opleving te zien van interruptive display advertising via programmatic buying. Gestuwd door de groeiende inventory zal deze trend in 2015 verder doorzetten.
Terwijl vorig jaar de groei in display advertising voornamelijk toe te schrijven was aan de grote internationale partijen, hebben de lokale uitgevers het dit jaar ook goed gedaan. "De grote internationale spelers namen weliswaar weer een iets groter deel van de markt, maar de verschillen in groei tussen lokale en internationale partijen waren niet zo verontrustend als vorig jaar,” aldus Roel van Rijsewijk van Deloitte. Google en Facebook waren in 2014 verantwoordelijk voor 37 procent van de totale omzet uit display.