Waarom Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven

Door Rick · Op 10 april, 2015

Het Google-nieuws van afgelopen week, in ieder geval in zoekmachinemarketingland, was de aangekondiging dat Google vanaf 21 april 2015 de "mobile-friendliness" van sites zwaarder gaat laten wegen als ranking factor. En daar zijn diverse redenen voor te benoemen. Ik beschrijf er drie.

 

"Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results."

 

 

Wat betekent "voorrang"?

 

Wat betekent dat "expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal" precies, dat is de vraag. Google geeft dat nooit concreet aan, maar we kunnen al wel iets afleiden uit de aankondiging:

 

"...This change will affect mobile searches in all languages worldwide..."

 

Dat betekent dus dat de verandering invloed heeft op de mobiele zoekresultaten van Google.

 

Wat er precies verandert, is onduidelijk. Maar ik verwacht dat we na april een verschil gaan zien in rankings van sites in de mobiele zoekresultaten ten opzichte van de 'desktop'-zoekresultaten. In dezelfde aankondiging schrijft Google ook:

 

"...users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices..."

Aangezien níet-mobile-friendly sites een slechte zoekervaring geven, is het logisch dat Google sites met een goede mobile user experience hoger gaat rangschikken in de (mobiele) zoekresultaten.

 

 

3 redenen waarom mobile voorrang krijgt

 

Het is eigenlijk gewoon heel logisch dat Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven. Daar zijn meerdere redenen voor te noemen, namelijk:

 

  1. Meer mobiele dan desktop-searches

  2. Mobile heeft cruciale rol in consumentengedrag.

  3. Google krijgt schuld van slechte mobile sites.

 

1. Mobiele zoekopdrachten overstijgen desktop

 

Er zijn veel onderzoeken die aangeven of voorspellen dat mobiele searches in aantallen groter worden dan desktopzoekopdrachten in 2015. Een voorbeeld van zo'n onderzoek:

 

 

Ook Google geeft dezelfde trends aan in hun cijfers. In december 2014 presenteerde ik bij Google aan onze klanten over mobile trends (lees het verhaal hier terug). En daar liet Google deze slide zien:

 

 

Wat misschien nog wel het meest interessant is, is dat desktopzoekopdrachten slechts licht dalen in aantallen. Dat betekent dat mobile searches dus grotendeels extra zoekopdrachten zijn. Ik denk dat dit te verklaren is door het consumentengedrag.

 

 

2. Mobile heeft cruciale rol in consumentengedrag

 

Mobile heeft een cruciale plek ingenomen in het consumentengedrag. Aangezien gedrag op tablets sterk lijkt op het gedrag op laptops/desktopcomputers, bedoelen de meeste partijen met 'mobile' alleen smartphones. Dat is in ieder geval hoe Google het ziet, zoals blijkt uit het samenvoegen van deze devices sinds Google AdWords enhanced campaigns.

 

En smartphones worden in Nederland natuurlijk al voor eigenlijk alles gebruikt:

 

 

Bron: Google Consumer barometer

 

Bovenstaande cijfers geven ook duidelijk aan dat smartphones nog een kleinere rol hebben in de aankoopfase. Daar ligt overigens ook een uitdaging voor marketeers: het cross-device meten van bezoekers. Eenvoudige oplossingen zijn daar nog niet voor, maar Google probeert het een en ander met AdWords 'Estimated Cross Device Conversions' en de 'User ID'-functionaliteit in Google Analytics.

 

 

3. Google krijgt schuld van slechte mobile sites

 

Nog een belangrijke reden is dat Google er door haar gebruikers op afgerekend wordt als sites niet goed werken op mobiele apparaten. Als een Google-gebruiker via een smartphone aan het googlen is en de zoekresultaten werken niet goed op de smartphone, dan heeft de Google-gebruiker een slechte zoekervaring. En daarvoor geven ze maar al te snel Google de schuld.

 

Dat is precies wat Google-medewerker John Mueller in januari nog persoonlijk tegen me zei toen ik hem sprak op de Webwinkel Vakdagen. En ook daarom wil Google dat webmasters ervoor zorgen dat sites mobile-friendly zijn.

 

 

Geen verrassing

 

Als je goed hebt opgelet, dan is het geen verrassing dat Google mobiel-geoptimaliseerde sites voorrang gaat geven in de zoekresultaten. Ik zet de belangrijkste mobile aankondigingen van Google de afgelopen 2 jaar op een rij:

 

2013

 

Juni 2013 - Anders behandelen van niet-mobile friendly sites

Oktober 2013 - Introductie van app indexing

December 2013 - Smartphone crawling errors in Google Webmaster Tools

 

2014

 

Januari 2014 - Nieuwe Googlebot user-agent voor smartphone content

Juni 2014 - Waarschuwing wanneer mobile pagina doorgestuurd wordt naar homepage

Juli 2014 - Waarschuwingen voor Flash sites die niet goed werken op mobile

Oktober 2014 - Mobile usability rapport in Google Webmaster Tools

November 2014 - Mobile-friendly label toegevoegd ("We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal")

November 2014 - Lanceren mobile friendly test tool

 

2015

 

Februari 2015 - Aankondiging ranking voorrang voor mobile friendly sites

(21) April 2015 - Start voorrang mobile friendly sites in Google zoekresultaten

 

 

Je bent gewaarschuwd

 

Na bovenstaande aankondigen en alle andere trends die je op mobile-gebied ziet, kun je niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. Google stuurt de afgelopen maanden via Webmaster Tools ook proactief meldingen als je site niet goed ingericht is op mobile.

 

 

Google heeft er deze maand zelfs een 'campagne' van gemaakt: #MobileMadness. Google wil dus gewoon dat je site goed werkt op mobile devices. En als dat niet zo is, ga je dat na 21 april - op een negatieve manier - merken. 

 

Meestal raad ik andere handleidingen aan, maar Google heeft simpelweg een heel goede en uitgebreide handleiding voor het optimaliseren van je mobiele site gemaakt.

 

Je bent dus gewaarschuwd en je weet hoe je het kunt oplossen. Now go do it!

 

Via marketingfacts.nl