Vijf manieren om Virtual Reality in te zetten voor je merk

Door Rick · Op 30 april, 2015

Een jaar geleden kocht Facebook startup OculusVR voor de Oculus Rift; een VR bril specifiek ontwikkeld voor games. Beursanalisten reageerden sceptisch, maar zien het aandeel sindsdien vooralsnog in waarde stijgen. Ondertussen werkten twee Google medewerkers aan Googles VR project Cartboard.  Dit is eigenlijk niets meer dan een stuk karton met twee lenzen, klittenband en een elastiek, dat gevouwen kan worden tot bril.  

Een ‘echte’ VR bril is het niet, maar Samsung is wel de eerste met Gear VR, zij het dat die is gekoppeld aan een Note 4. Microsoft werkt op haar beurt weer aan de Hololens, een combinatie tussen virtual reality, augmented reality en body tracking. En last but not least is er ook nog Project Morpheus van Sony.

Bij Apple zijn er tot nu toe alleen nog maar geruchten rondom job postings en patenten. Het lijkt erop dat Apple er voor waakt om niet dezelfde blunder te maken als Google deed met de Google Glass.

Natuurlijk gaat het er om welke techreus als eerste het VR-platform domineert. Die bepaalt de standaard waar de ander zich weer aan moet conformeren. En dat is een fijne positie om in te zitten.

 

Vijf manieren om VR in te zetten voor je merk

1. Product Demos

In opdracht van Peugeot ontwikkelde dpdk voor de autoRAI de Virtuele Proefrit 2:08. In de beursstand van Peugeot konden bezoekers onlangs een unieke testrit ervaren door een combinatie van virtual reality, augmented reality en spectaculaire dronebeelden. Tijdens de testrit konden bezoekers zelf schakelen tussen drie verschillende perspectieven, terwijl ze zelf in de stoel van een Peugeot 208 zaten. Activaties als deze stellen merken in de gelegenheid om consumenten op een ongedwongen en interactieve manier aan zich te verbinden.

2.Content

Een VR-bril leent zich uitstekend voor een krachtige beleving. Mountain Dew nam haar fans een dagje mee om te snowboarden. De truc bij dit soort producties is om de sensatie van het moment op de juiste manier over te brengen (zonder dat men een emmer nodig heeft). Verplaats je in je publiek en creëer content die zij zelf graag willen produceren. Ze willen iets zien waar ze van kunnen leren, wat inspireert of wat gewoon leuk is.

3. Live streaming

Een seizoenskaart heb je straks op je streaming-abbonement. Daar lijkt FOX-Sports in ieder geval op te azen met de onlangs aangekondige livestream van het NASCAR event. Je hoeft natuurlijk niet direct je Jaunt camera aan de bumper van een auto te hangen. Een Q&A ter ondersteuning van je klantenservice kan ook. Video geeft je merk een gezicht en VR geeft je een groter bereik onder je doelgroep. Letterlijk, want met een VR-bril op heb je geen schermlimitaties zoals je telefoon en je tv-scherm wel hebben.

4. Co-Creation

Als uitbreiding op het bestaande co-creatie platform NIKEiD. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat Nike onlangs een patent heeft gedeponeerd met raakvlakken op het gebied van virtual- en augmented Reality. Audi experimenteert met met een soortgelijk concept. Deze merken krijgen essentiële inzichten in het gedrag van hun consumenten omdat die op een laagdrempelige manier kunnen participeren in het productontwerp. Daarnaast kan het ook innovatie prikkelen omdat je doelgroep misschien met ideeën die je niet direct had verwacht.

5. Storytelling

Als tech de mode-industrie weet te raken dan weet je dat het aan is. Tijdschrift Elle gebruikte virtual reality om lezers te laten ervaren hoe het is om op de set te staan tijdens een fotoshoot. Storytelling brengt het verhaal van je merk tot leven en VR kan daarin een krachtige rol spelen om het gevoel goed over te brengen. Die technologie heeft de potentie om meerdere zintuigen te prikkelen in de toekomst.

Ondertussen komt de consument overal in aanraking met VR-content. Via de erotiekindustrie of de gaming sector. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat we weten hoe de perfecte bril eruit ziet. En of je er wel of niet ziek van wordt. Of we nu met zijn allen voor de dure bril van Microsoft gaan of de kartonnen versie van Google, ook voor marketeers geldt: wacht niet aan de zijlijn. De vraag is niet meer zozeer óf je VR gaat toepassen, maar op welke manier marketeers er mee om zullen gaan.

Realiseer je dat virtual reality (VR) niet meer weggaat. Net zoals televisie de radio inhaalde en het mobieltje de laptop. Virtual reality is bezig met een nóg snellere inhaalslag. Doe een bril op, blijf staan waar je staat en begeef je plots in een compleet andere wereld. Binnenkort mainstream met een miljoenenbereik. Heb jij VR al overwogen?

Via emerce.nl