Toezichthouder: Google geeft Shopping voorrang op concurrentie

Door Tim · Op 13 april, 2015

De Amerikaanse toezichthouder FTC zegt in een geheim rapport dat Google zijn eigen zoekresultaten voorrang geeft boven die van concurrenten. Dat geldt onder andere voor de verticale zoekers Shopping en Local. De FTC aarzelt of het moet aanklagen.

Dat blijkt uit documenten die in handen zijn gekomen van The Wall Street Journal. De krant haalt in deze blogbijdrage een aantal passages naar voren die er niet om liegen. In grote lijnen zegt de FTC: Google misbruikt zijn dominante marktpositie voor eigen gewin. Dat brengt schade toe aan de consument en het innovatie in het algemeen en zal dat blijven doen.

Het is moeilijk voor bedrijven als Yelp en CitySearch om hun investeringen terug te verdienen, omdat Google hun zoekresultaten niet de plek geven die ze zouden moeten verdienen in Local. Inhoudelijk zijn ze goed genoeg, stelt de toezichthouder die Googles praktijken meer dan een jaar onder de loep nam. Hetzelfde geldt voor productvergelijkers. Google toont zijn eigen zoekresultaten prominenter dan die van de concurrentie.

De onderzoeker is terughoudend met zijn advies aan de FTC om Google voor de rechter te dagen. Het technologiebedrijf gebruikt zijn dominante marktpositie wel zodanig dat het andere bedrijven belemmert in de vooruitgang. Maar of dat misbruik is, durft hij niet te stellen. Dat komt mede door het feit dat Google concurrenten niet weert van zijn platform maar hen er faciliteert. De vraag lijkt dan of de mate waarin dat gebeurt voldoende is en of de beoordeling van die vraag eerlijk is. Dat staat gelijk aan vragen naar de werking van de algoritmes, de rekenmodellen die Google bewaakt als de kip met de gouden eieren.

Via emerce.nl