Personalisatie geeft boost aan koopintentie

Door Rick · Op 7 mei, 2015

Meer apparaten, meer input en meer reclame. Marketeers vechten om de aandacht van de consument. Personalisatie helpt. En hoe. Het vergroot niet alleen de liefde voor een merk, het verhoogt ook nog eens de koopintentie. En daar is het ons uiteraard allemaal om te doen.

IPG Media Lab en Yahoo lieten meer dan 5.000 consumenten 81 variaties van gepersonaliseerde advertenties zien. Wat blijkt? Personalisatie op basis van locatie werkt het beste in het verhogen van de merkvoorkeur (55 procent). Op kleine afstand volgen advertenties gebaseerd op bezochte social media sites (51 procent), zoektermen (51 procent) en eerdere aankopen (50 procent).

Gaat het je puur om het vergroten van de koopintentie, dan zijn bezochte social media sites het meest waardevol. Iets minder dan de helft van de consumenten zegt dat dat soort personalisatie hun koopdrift stimuleert. Van de locatie-gebaseerde reclame krijgt 41 procent zin om te kopen. En advertenties die linken aan gebruikte zoektermen vergroten bij 42 procent van de consumenten de koopintentie.

Waar iemand is en wat hij online doet

Personalisatie heeft dus effect. De consument wil ook graag gepersonaliseerde content. Waarom? Het biedt relevantie en scheelt tijd, zegt 55 procent van de consumenten. Maar opvallend genoeg weet de consument niet altijd te benoemen wat relevantie voor hem inhoudt.

Gevraagd naar de elementen waarop marketeers personalisatie moeten toepassen, zeggen de meeste consumenten demografie (zoals leeftijd en sekse, 48 procent) en sitegewoontes (zoals tijdstip van de dag en eerdere exposure van reclame, 49 procent). Maar getest met gepersonaliseerde advertenties blijken consumenten het beste te reageren op reclame gericht op waar iemand is en wat hij online doet.

Andere highlights:

  • Hoe jonger de consument, hoe liever hij gepersonaliseerde reclame heeft.

  • Vooral op de mobiel wil de consument meer personalisatie.

  • Personalisatie wordt goed gewaardeerd als het gaat om een aankoop waar iemand zich een beetje zorgen over maakt. Dure aankopen bijvoorbeeld, zoals een auto of een vakantie.

  • Gepersonaliseerde reclame gebaseerd op bezochte social media sites verhoogt ook nog eens de intentie om een merk aan te bevelen met 22 procent.

  • Zien consumenten de gepersonaliseerde advertentie in een geliefde omgeving, dan heeft de reclame nóg meer effect.

Het volledige rapport Going Deeper: what consumers really want from personalized ads van IPG Media Lab en Yahoo is hier te downloaden.

 

 

Via emerce.nl