Mobiele rankings: winnaars en verliezers

Door Rick · Op 22 april, 2015

Wat hebben ing.nl, anwb.nl, consumentenbond.nl, pearl.nl, beslist.nl, blokker.nl, hema.nl, ten dele ook bol.com, independer.nl en Apple met elkaar gemeen? Ze kunnen hun Google-searchverkeer via mobile search verliezen. Je kunt niet zeggen dat Google niet gewaarschuwd heeft vóór 21 april je site mobielvriendelijk te maken. Toch zijn er nog vele sites die niet mobielvriendelijk zijn en vanaf vandaag uit de mobiele rankings verdwijnen. Aangezien tot wel de helft van je verkeer via mobiel komt, kan dat dus de helft van de omzet schelen.

Even een recap van de gebeurtenissen. Google gaf 26 februari jl. aan dat ze sites die niet mobielvriendelijk zijn zouden weren uit de mobiele zoekresultaten. MFér Eduard Blacquière schreef al over: "Waarom google mobiel vriendelijke sites voorrang gaat geven"

“This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.

Dit gebeurt op paginaniveau, is de verwachting:

  • Een label 'geschikt voor mobiel'? Pagina blijft ranken in een mobile search

  • Geen label 'geschikt voor mobiel'? Pagina verdwijnt? uit een mobile search

Overigens kan het ook zo zijn, dat de 'niet geschikt voor mobiel' pagina's niet geheel verdwijnen maar een lagere ranking krijgen. Per saldo wint de 'wel geschikt voor mobiel' pagina dan verkeer.

Later werd 'D-day' 21 april wel genuanceerd door John Mueller in een Webmaster-tools Google Hangout:

 You might see on the 21 of April or after worth when we make the ranking change for mobile that your desktop site is still ranking really well but that your mobile site … is not seen by mobile users that much anymore because Google don’t recognizes your site to be mobile friendly.

 

De feiten op een rijtje

  • Het geld alleen voor smartphone rankings, dus niet voor tablet nog desktop rankings.

  • Als je website pagina door de Google mobiel test komt, blijf je ranken, als je er niet doorheen komt, gaat je ranking OF dalen, OF vervalt. (dit is nog niet duidelijk)

  • Als je pagina door de test komt heeft je pagina nu al een ‘voor mobiel’ label op je smartphone search resutlaat.

  • Het gaat per website URL, dus niet op site niveau, mocht je een deel van je site mobiel hebben en een deel niet.

  • De rank verschuiving gaat in vanaf 21 april en niet op 21 april.

  • Er zijn heel veel hele grote sites die nog niet door te test komen en dus een groot deel van hun verkeer riskeren.

  • Het zijn dus niet alleen de MKB websites van eigenaren die van niks weten die gevaar lopen een groot deel van hun website verkeer te verliezen.

Sinds februari 2015 tijd houden wij mobiele rankprofielen bij met een mobile rank postion tracker. We zien vandaag nog niet echt veranderingen maar dat zal later vandaag of de komende dagen (of weken?) zeker komen. Zodra de mobile rankings wijzigen, meld ik me weer met een update.

 

Status 21 april: grote websites nog niet mobielvriendelijk

Bij een scan van de grotere websites, zie je over de gehele linie dat reissites hun 'mobiele vriendelijkheid' het beste op orde hebben, maar dat de financiële sector achterblijft. Omdat alles nog zo in beweging is en grote spelers hard werken hun site ook mobielvriendelijk te maken, geef ik hieronder een paar voorbeelden. Later, als het stof is neergedaald kom ik  met een update en een vergelijking van ranking voor en na. Ook grote UK sites staan in het gevarenlijstje aldus businessinsider.

 

In NL gewoon nog niet-mobielvriendelijke web-urls in de zoekresultaten

Google heeft ons gepusht vóór 21 april klaar te zijn, maar vooralsnog staan vandaag ook de webpagina's zonder label 'Voor mobiel' gewoon in de mobiele zoekresutlaten.

 

Voorbeeld mobiel search 'stofzuiger'

Leeswijzer screenshots. De door mij met een rode kantlijn aangeven website pagina's hebben niet het 'voor mobiel'-label. Voor de andere resultaten zie je het grijze 'Voor mobiel' label staan. De verwachting is dus dat deze pagina's met de rode kantlijn beinvloed zullen worden door de Google mobiel rankings update. Als de Google update is doorgevoerd zal ik de dan getoonde resutlaten naast de oude resultaten leggen om de verschillen inzichtelijk te maken.

Rare situatie: navigatiezoekers naar niet-mobiele website

Een interessante vraag is natuurlijk, wat er gebeurt als je naar 'ing hypotheek' zoekt op je mobieltje en Google deze site niet meer toont omdat deze niet mobielvriendelijk is? Zoekers die Google gebruiken om naar een specifieke site te navigeren, zogenaamde 'navigatiezoekers', willen in dit voorbeeld gewoon naar ing.nl navigeren. Gaat Google echt zover dat ze zich dan aan haar eigen regels houdt of worden navigatiezoekers uitgesloten van deze update? We zullen zien.

Storm in een glas water?

Er is overal veel geschreven over wat zelfs 'Mobilegeddon' of 'Google D-day' is gaan heten. Natuurlijk is het in San Franscisco pas vroeg in de ochtend en kan de storm nog komen, maar voorlopig is het rustig. Alhoewel we dus zien dat grote sites in Nederland 'in de gevarenzone' zitten, staan ze voorlopig nog gewoon in de rankings.

Via marketingfacts.nl