Kosten besparen bij het laten bouwen van je website

Door brandon · Op 12 februari, 2016

We worden regelmatig ingeschakeld om de bouw van een nieuwe website te begeleiden. Helaas komt dit verzoek vaak later dan we zouden willen. Als we zo vroeg mogelijk bij het proces betrokken worden kan men namelijk veel kosten besparen en kopzorgen voorkomen. In deze blogserie delen wij onze visie op websiteontwikkeling. Opdat online marketing consultants, overal ter wereld, beter hun werk kunnen doen! (En jij kosten voor je nieuwe website kan drukken én een betere website krijgt..)

Hieronder deel 1 waarin we bespreken wat je moet doen voor je überhaupt contact opneemt met een webbouwer.

 

Zes stappen vóór je een offerte aanvraagt om kosten te besparen op je nieuwe website

Doorgaans vindt de hippo (highest paid persons opinion) binnen de organisatie dat er een nieuwe website moet komen, omdat de huidige de klant niet optimaal optimaal bedient. De eerste stap die dan vaak genomen wordt, is die richting de webbouwer.

Van te voren zelf veel kennis opdoen over webontwikkeling kan de nieuwe website kosten aanzienlijk drukken. Je wil niet het risico lopen dat er na een SEO scan een compleet nieuwe website gebouwd moet worden.

 

1. Zoek contact met online marketing specialisten

Waarom wil je een nieuwe website? Vaak is een compleet redesign onnodig en ongewenst. We maken vaak mee dat zo’n re-design zorgt voor verlies van content en functionaliteiten, in plaats van een betere site. Liever voer je continu verbeteringen door, dan dat je grote projecten optuigt.  Dit is veel beter te behappen.

Onlinemarketingspecialisten kunnen je op basis van harde data en jarenlange ervaring vertellen of een compleet redesign wenselijk is, dat je beter kleine aanpassingen kan doorvoeren of dat je je geld misschien beter in andere zaken kan steken. Bovendien zijn ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op onlinemarketinggebied. Daarom is contact zoeken met  specialisten de belangrijkste stap in dit proces! Onlinemarketingspecialisten zijn de webmasters en online marketeers in je eigen organisatie en/of je online marketing bureau.

Dus: Zo vroeg mogelijk contact zoeken met minstens een SEO specialist bespaart je later in het proces veel kosten, tijd en kopzorgen.

 

2. Werk zelf je knel-/verbeterpunten/ideeën uit

Of het besluit nu is om een compleet redesign te doen of om kleine aanpassingen door te voeren, je wilt zoveel mogelijk kwalitatieve informatie verzamelen en documenteren.

  • Schrijf voor jezelf op waar je tegenaan loopt
  • Vat kritiek van klanten samen
  • Zoek voorbeelden op
  • Maak screen shots en/of opnames
  • Documenteer functionaliteiten die je bij andere sites ziet of die je zelf hebt bedacht

 

Door dit op papier te zetten, krijg je zelf een beter beeld van waar je heen wilt en kunnen anderen beter commentaar geven op jouw ideeën. Bovendien heb je een kader waar je toekomstige offertes tegenover kan stellen, zodat je niet te ver afwijkt van het initiële idee en de kosten de pan uit gieren.

 

3. Vraag input van de onlinemarketingspecialisten

Naast de kwalitatieve data die je uit eigen ervaring en input van andere gebruikers hebt vergaard, heb je ook harde data nodig. Hier kunnen de onlinemarketingspecialisten je van voorzien. Zij kunnen zorgen voor:

  • SEO migratie strategie

Een SEO migratie strategie is essentieel bij een websitevernieuwing. Door een SEO consultant je migratie te laten begeleiden, voorkom je dat belangrijke content (en daarmee je harde werk van de afgelopen jaren!) weggegooid wordt en je website valt in de rankings.

  • SEO keyword analyse & praktisch contentplan

Met een goede SEO keyword analyse en duidelijk praktisch contentplan is de sitestructuur duidelijk. Dit gaat de basis vormen van je nieuwe website, dus eigenlijk kan je niet zonder.

  • Conversie-optimalisatie learnings

Waarom zou je fouten maken die anderen eerder gemaakt hebben? Waarom zou je niet profiteren van de reeds aanwezige kennis van conversie-optimalisatiespecialisten? Zo vroeg mogelijk conversie-optimalisatiespecialisten aanhaken in het website-ontwikkelingsproces voorkomt later vele aanpassingen en kopzorgen.

  • Web analytics meetplan

Een Web Analytics specialist kan je goed vertellen waar binnen jouw website de pijnpunten liggen en welke verbeterpunten doorgevoerd kunnen worden.

  • SEA keyword analyse

Hierdoor weet je welke SEA landingspagina’s al in de structuur staan en welke er nog verwerkt moeten worden.

 

4. Werk zelf wireframes uit

Met onderbouwde feedback op jouw ideeën kan je zelf wireframes gaan ontwikkelen. Dit zijn schematische weergaven van de structuur, navigatie, layout en functionaliteiten van een website. Idealiter maak je voor desktop, mobiel en ook tablet een apart wireframe voor elk type pagina (homepage, blog, productoverzichtspagina, etcetera).

Natuurlijk begrijpen we dat je als ondernemer misschien geen tijd hebt om drie soorten wireframes voor al je paginatypen te maken. Daarom raden we ook aan om geen compleet redesign te doen, maar om het klein en behapbaar te houden. Zo hoef je ook maar een paar (aanpassingen in de) wireframes te maken. Dit scheelt dus enorm veel tijd en kosten! En anders zijn er genoeg webdesigners die je hier prima mee kunnen helpen. En vergeet niet je SEO specialist naar de wireframes te laten kijken!

Zelf gebruiken we Mockingbird. Hier, hier en hier kan je meer lezen over wireframe tools. In principe doen ze allemaal hetzelfde. Belangrijk is een goede feedback functionaliteit. En pen en papier zijn nog altijd niet verboden!

Voorbeeld van een wireframe – bron: baldiri

 

5. Selecteer een open source CMS

Een CMS bepaalt of jij het maximale uit je content kan halen en heeft daardoor een grote invloed op het succes van je website. Een goede CMS keuze is dus erg belangrijk. Een SEO specialist kan je goed ondersteunen bij de keuze voor een CMS.

We raden altijd aan om met een open source CMS als Wordpress of Magento te gaan werken. Draait je website op een custom CMS, dan kan je SEO specialist een scan doen om te checken hoe SEO-proof het CMS is. Daarmee kan de webbouwer de keuze maken het CMS aan te passen en kan jij de keuze maken dat CMS te houden of over te stappen. Bedenk je wel dat je negen van de tien keer zult moeten betalen als je aanpassingen doorgevoerd wilt hebben, wat weer extra kosten voor je nieuwe website betekent.

Nadelen custom CMS

  • Je bent veroordeeld tot één webbouwer
  • Mocht je om wat voor reden dan ook (ruzie, faillissement, stand van de planeten) weg willen bij je webbouwer, dan moet een nieuwe webbouwer een licentie op dat CMS nemen (als dat al mag van de eigenaar) en dat CMS van 0 af aan leren kennen
  • Vaak (eigenlijk altijd) beperkte (online marketing) functionaliteiten

 

Voordelen open source CMS

  • Gratis!
  • Niet of nauwelijks beperkingen in (SEO) functionaliteiten
  • Vrijheid om met meerdere webbouwers en/of freelancers te werken
  • Grote community van mede-gebruikers die je van support kunnen voorzien
  • Honderdduizenden ontwikkelaars die allemaal gespecialiseerde plug-ins bouwen
  • Grote keuze aan plug-ins waardoor je met een redelijk basic thema een multifunctionele website kan creëren
  • Constante doorontwikkeling

 

6. Laat je web development specialisten je website bouwen

Nu je weet op welk CMS je een website wil gaan bouwen, kan je kijken wie je daar het best bij kan helpen. Je kan ervoor kiezen om

  • samen te werken met één partij

of

  • freelancers te benutten op hun specialiteit.

Kies je voor één partij die de website van design tot livegang realiseert (uiteraard in samenwerking met de onlinemarketingspecialist) dan raden we je aan de portfolio van webbouwers te kijken. Veel webbouwers zijn (terecht) trots op hun werk en kunnen mooie websites tonen. Probeer ook om wat te weten te komen over de werkwijze. Je zult immers intensief met ze gaan samenwerken.

Maar wil je kosten besparen op je nieuwe website, dan kan je ook voor (een combinatie van) de volgende opties kiezen:

  • Neem een designer in de arm die de wireframes uitwerkt in visual designs of gebruik diensten als 99Designs.
  • Kies een thema met voldoende ondersteuning (dus niet per se het goedkoopste).
  • Verkies populaire professionele plug-ins met goede ondersteuning boven maatwerk. Misschien heb je dan zelfs niet eens een webbouwer nodig!
  • Neem specialisten in de arm voor specifieke functionaliteiten.
  • Vindt een ontwikkelaar die veel ervaring heeft met een bepaalde koppeling en laat die een plug-in maken of bestaande plug-in aanpassen.

 

Bedenk wel dat de opties die je kunt kiezen afhankelijk zijn van je kennis en ervaring met het managen van web development trajecten. Hiervoor kan je een interim project manager inhuren of (daar zijn ze weer!) vertrouwen op de onlinemarketingspecialisten.

Door samen te werken met verschillende specialisten ben je niet afhankelijk van één partij en spreid je de risico’s. Bovendien ben je flexibel doordat je snel kan schakelen als er andere skills nodig zijn of er meer/minder capaciteit nodig is. En omdat je louter met specialisten werkt, wordt de kwaliteit hoger.

Wilt u ook een nieuwe website of staat u op het punt dit traject in te gaan? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Via emmerce