Jouw newsfeed, mijn newsfeed

Door Tim · Op 20 maart, 2015

Of het jurkje nou zwart met blauw of wit met goud is: de discussie over de kleur van het kledingstuk brak het internet. Het was hét gesprek van de dag, het weekend en misschien wel van de week. Je nieuwsoverzicht stond er vol mee. Iedereen wist ervan. Of toch niet?

Want in hoeverre verschilt de inhoud van je nieuwsoverzicht met die van een ander? Misschien stond de newsfeed van je collega wel vol met berichten over hele andere dingen, omdat de pagina’s en personen die jullie volgen simpelweg verschillen. In zijn nieuwsoverzicht ging het bijvoorbeeld over de persconferentie van Pinkpop. Het jurkje had hij nog nooit gezien. In zijn ogen was die dag de line-up van zijn favoriete festival het nieuws van de dag, niet het virale jurkje. Hoe kan het dat de verschillende Facebook nieuwsoverzichten van mensen zodanig verschillen? En waarom tekent dit je beeld op de actualiteit?

 

Wat zie jij in je nieuwsoverzicht?

Je zal het vast beamen: één van de eerste dingen die je ‘s ochtends doet is het checken van je Facebook. Samen met WhatsApp en je mail zijn dat namelijk de meest gebruikte apps om de dag mee te beginnen. In de loop van de dag check je jouw newsfeed nog een keer of 13 via je smartphone om aan het eind van de dag ruim een uur op het sociale netwerk gespendeerd te hebben. Dat zijn namelijk de gemiddelden.

We vergaren veel informatie via Facebook en ondanks dat je veel tijd in het medium steekt, is het logisch dat je niet alles wat op Facebook gebeurt, kunt volgen. Gelukkig maar, want anders zou je nieuwsoverzicht overspoeld raken met veel te veel content. Doordat je niet alles ziet, ontstaat echter wel het gevaar dat je een vertekend beeld van de actualiteit krijgt.

 

De ene newsfeed is de andere niet

De content van pagina’s die je volgt is content die je interesseert. Anders had je natuurlijk niet op de like-knop geklikt. Deze pagina’s geven informatie over dingen die dichtbij jou als persoon staan. Volg je bijvoorbeeld veel kanalen die zich bezighouden met gezondheid en voeding, dan zijn dat waarschijnlijk onderwerpen die jou interesseren. Is er nieuws over de laatste super food, dan is dat wat je op Facebook leest en is dat voor jou de actualiteit op dat moment.

Tegelijkertijd is je vriend veel meer bezig met het wel en wee van zijn voetbalclub Ajax dat op dezelfde dag een belangrijke wedstrijd heeft gewonnen. Puur omdat hij vooral sport en voetbal gerelateerde pagina’s volgt. Zo wordt de actualiteit, door het persoonlijke Facebook nieuwsoverzicht bij beide personen op een hele andere manier getekend.

 

De rol van de Facebook Edgerank

Naast pagina’s, volg je natuurlijk je ‘vrienden’. Merendeel van je newsfeed wordt gevuld door eigen, gedeelde of gelikede updates van je vrienden. Ook hierdoor wordt je beeld van de actualiteit getekend. Hoe? Door de Facebook Edgerank. Dit is het algoritme dat bepaalt welke berichten van je vrienden en pagina’s je in je nieuwsoverzicht ziet.

 De Facebook Edgerank wordt berekend aan de hand van drie elementen: affiniteit, gewicht en verval. Bij ‘affiniteit’ gaat het erom hoe close jij met iemand bent. Het gaat hierbij om hoe vaak jij iemands profiel, foto’s en updates bekijkt en hoe hoog de engagement (likes, shares en reacties) is.

 ‘Gewicht’ betekent hoe ‘zwaar’ het bericht is. Is het een foto, een video of alleen tekst? Foto’s en video’s wegen zwaarder dan een update met alleen tekst en verschijnen dus sneller in je nieuwsoverzicht. Bij ‘verval’ gaat het om tijd. Simpel gezegd: een nieuwe post komt eerder in je nieuwsoverzicht dan één die gister is geplaatst. De vrienden waar jij dus het meeste mee hebt, zie je vaker terug in je newsfeed en spelen dus een grote rol bij het ontwikkelen van jouw beeld van de actualiteit.

 

Wees mediawijs!

Doordat Facebook bestaat uit user generated content, lijkt het misschien dat de informatie objectief is. De berichten die je leest zijn namelijk afkomstig van allerlei pagina’s en verschillende vrienden, collega’s en kennissen van over de hele wereld die je volgt. Deze mensen doen verslag van dingen die in de actualiteit gebeuren. Doordat je op deze manier van verschillende bronnen informatie krijgt over bepaalde gebeurtenissen, lijkt de informatie objectief.

Door de Edgerank bestaat echter het grootste deel van je berichten uit updates van pagina’s en vrienden waarmee je veel interactie hebt. Die staan dus dichtbij jezelf en je hebt affiniteit met de content. Hierdoor ontstaat de kans dat je de wereld vanuit een kader bekijkt dat veel minder objectief is dan het lijkt.

Je kunt niet van alles in de wereld op de hoogte zijn. En dat is helemaal niet gek. Zoveel informatie zou je namelijk niet aankunnen. Ook een ‘complete’ Facebook newsfeed zou nooit mogelijk zijn. Om het gevaar van een vertekend beeld van de actualiteit te bestrijden, is het belangrijk om je ervan bewust te zijn dat de kans bestaat dat je de wereld vanuit een kader bekijkt. Dit is niet anders bij ieder ander medium.

De moraal van dit verhaal: je Facebook newsfeed is een afspiegeling van de actualiteit, maar niet helemaal. Het lijkt compleet, maar is slechts een fractie van het totaal. 

via marketingfacts.nl