Businessmodel van WhatsApp en Instagram wordt aangepast

Door brandon · Op 5 februari, 2016

WhatsApp, eigendom van Facebook, gaat zijn zakelijk model grondig aanpassen. Dat heeft Jan Koum, CEO van WhatsApp, gemeld. Deze koerswijziging moet het bedrijf in staat stellen om uit de nog altijd groeiende gebruikersgroep ook grotere inkomsten te halen. Instagram, eveneens een dochterbedrijf van Facebook, gaat eveneens de strategie aanpassen.

 

WhatsApp

Jan Koum kondigde aan dat WhatsApp voortaan helemaal gratis wordt. Tot nu toe moesten sommige gebruikers na twaalf maanden gratis gebruik een jaarlijks abonnement van 0,99 dollar betalen. Koum heeft echter toegegeven dat dit betaalmodel niet werkt.

In plaats daarvan wil WhatsApp bedrijven tegen een financiële vergoeding toegang bieden tot het gebruikersbestand van de applicatie. WhatsApp heeft wereldwijd bijna 1 miljard gebruikers.

 

Instagram

Fotoplatform Instagram heeft eveneens bekend gemaakt in de toekomst een andere strategie te willen volgen. Marne Levine, COO van Instagram, merkte op dat het platform van plan is zijn reclame-model uit te breiden en meer inspanningen wil doen om gebruikers en bedrijven buiten de Verenigde Staten te bereiken.

Opgemerkt wordt dat 75 procent van het gebruikersbestand buiten de Verenigde Staten is gesitueerd. Levine wierp verder op op dat in de toekomst ook meer aandacht zal worden besteed aan samenwerking met kleinere bedrijven. Instagram heeft op dit moment ruim 400 miljoen gebruikers.

 

Via dutchcowboys