5 voor- en nadelen van het nieuwe .amsterdam-domein

Door Tim · Op 26 maart, 2015

Sinds februari 2015 daagt dotAmsterdam Amsterdamse pioniers uit om een nieuw stukje virtueel vastgoed te claimen, namelijk een van de 100 .amsterdam-domeinen die vanaf 27 maart online komen te staan. DotAmsterdam stelt in zijn digitale flyer dat “het claimen van jouw Amsterdamse stukje internet” praktische voordelen heeft, zoals het beter gevonden worden in Google, herkenbaarheid en het uitstralen van het imago van Amsterdam. In dit artikel nemen we dergelijke aannames en eventuele voor- en nadelen van het gebruik van het .amsterdam-domein (en soortgelijke top-level domains) onder de loep.

 

Exact match domain-update

 Google introduceerde in september 2012 de exact match domain-update (EMD-update) met als doel om ‘low-quality sites’ uit de zoekresultaten te kunnen filteren die scoorden op termen die in de domeinnaam voorkwamen. Het idee hierachter is dat websites geen voorkeur zouden moeten krijgen in de zoekresultaten voor termen die in de domeinnaam voorkomen, omdat dit simpelweg niets zegt over de kwaliteit van die website. Zo kan een willekeurige taxiwebsite voor een zoeker op Google net zo goed zijn, of nog beter zijn, dan de website met het domein taxi.com.

Google probeert naar eigen zeggen altijd een optimale gebruikerservaring te leveren aan de zoeker. De domeinnaam speelt hierin geen bepalende factor en krijgt dan ook een lagere weging in Google’s uitgebreide algoritme.

 

5 voordelen van de .amsterdam-extensie

  1. Het vereenvoudigt lokalisatie omdat de domeinextensie de plaatsnaam bevat. Zowel bezoekers als zoekmachines kunnen zien dat het om een bedrijf of initiatief gaat dat aan een bepaalde plaats gebonden is, in dit geval Amsterdam.
  2. Het bevordert uniciteit, omdat er veel nieuwe woorden en woordcombinaties vrij komen om te registreren met de nieuwe domeinextensies.
  3. Het kan als branding-tool worden ingezet en geeft onderscheidend vermogen. Organisaties met een .amsterdam-domein kunnen zo het imago van Amsterdam uitstralen middels hun domeinnaam. Tevens is Amsterdam een van de eerste steden ter wereld met een eigen domeinnaam, wat bijdraagt aan het innovatieve karakter van de stad.
  4. Het geeft keuzevrijheid en stelt ondernemende partijen in staat om een domeinnaam te kiezen die dichter bij hun kernactiviteiten ligt, waarvan de .coms of .nls vaak al geregistreerd waren.
  5. Het vergemakkelijkt het zoekproces. Zo mag een bezoeker die op zoek is naar een vrijwilligersinstelling in Amsterdam ervan uitgaan dat ‘vrijwilliger.amsterdam’ in ieder geval actief is in Amsterdam. Lokaal is relevant.

 

5 nadelen van de nieuwe .amsterdam-extensie

  1. Domeinnamen die eindigen in nieuwe extensies als .amsterdam of .kids zijn vaak vele malen duurder dan ccTLD’s (country code TLD’s) zoals .nl of .co.uk.
  2. Deze TLD’s zijn nieuw met als gevolg dat er sprake zal zijn van een incubatieperiode voordat Google websites met deze extensie op waarde leert te schatten, aldus de (ex-)webspambeheerder van Google, Matt Cutts.
  3. Het is onconventioneel, wat vaak slecht is voor de gebruikersvriendelijkheid. Veel mensen zijn er niet aan gewend dat als ze .amsterdam intypen of deze extensie op een reclame-uiting zien, dat dat een equivalent kan zijn van een .nl. Het brengt gegarandeerd verwarring teweeg, net als elke nieuwe uitvinding.
  4. In een onderzoek van Eli Schwartz van SurveyMonkey gaf het merendeel van de gebruikers, toen zij geconfronteerd werden met een nieuwe domeinnaam als .insurance, aan dat zij puur op basis van die domeinnaam niet meer vertrouwen kregen in de gepresenteerde prijsinschatting.
  5. Het vereenvoudigt misbruik omdat het gemakkelijker wordt om een soortgelijke domeinnaam te registreren en een vergelijkbare dienst aan te bieden. Dit kan de reputaties van bedrijven schaden en argwaan bij gebruikers teweeg brengen ten opzichte van deze nieuwe domeinnamen. Om dit tegen te gaan, kun je een .amsterdam domein laten registreren en de bezoekers doorsturen naar je hoofddomein. (Er komt een sunrise-periode waarin merken en handelsnamen met voorrang kunnen registreren, dit kan hier.)

 

Is dit interessant voor de lokale ondernemer?

Dat hangt puur van het doel van de ondernemer af. Indien Amsterdamse branding en het hebben van onderscheidend vermogen belangrijk is, kan het een goede optie zijn om met een .amsterdam-TLD te gaan werken.

Voor een ondernemer of MKB’er die zoekverkeer en opdrachten uit het hele land wil krijgen is het, met de kennis die op dit moment beschikbaar is, verstandig om de genoemde voor- en nadelen nog eens goed af te wegen.

Word ik met een .amsterdam domeinnaam nog wel in het buitenland gevonden?

 

Via Google Webmaster Tools kun je zelf aangeven op welk land je je richt met je website (ga in het menu naar ‘Zoekverkeer > Internationale targeting’). Door gebruik te maken van Google Places, Schema.org markup of databases zoals Freebase, kun je tegenwoordig ook aan Google doorgeven waar je precies gevestigd bent.

 

Op die manier kan Google jouw website voorkeur geven in de lokale zoekresultaten, als blijkt dat dat relevant is voor de gebruiker. Het hebben van een .amsterdam extensie is dus niet de enige manier om voorrang te krijgen in de lokale zoekresultaten.

 

Of Google besluit om een .amsterdam-website minder bereik te geven in de internationale zoekresultaten, zal nog moeten blijken.

 

Conclusie

 

Vraag je altijd af met welk doel je kiest voor .amsterdam of .nl. Wat is voor jouw bedrijf of organisatie nu het meest belangrijk? Hoe past deze beslissing in het grote plaatje?

 Eén ding is zeker en dat is dat op dit moment het gebruik van een .amsterdam-domeinnaam je in ieder geval geen onnatuurlijke boost in de zoekresultaten zal geven. Of dit in de toekomst wel zo zal zijn, zal de tijd leren.

 Via de website nic.amsterdam kunnen organisaties zich op dit moment inschrijven voor de pioniersfase, op 27 maart zullen deze domeinnamen live gaan. Op 1 juni start de voorrangsperiode en vanaf 1 september vindt de open inschrijving plaats. Merknamen zijn beschermd voor de rechtmatige eigenaar.

 

Via marketingfacts.nl